آکادمی استاد مژده طالب

آکادمی استاد مژده طالب

معرفی رشته مهندسی هوافضا

معرفی رشته مهندسی هوافضا

این رشته یکی از شاخه‌های مهندسی مکانیک است و یکی از اهداف آن بررسی اجسامی است که در هوا حرکت می‌کنند. مهندسی هوافضا مجموعه‌ای از علوم و توانمندی‌های علمی است که در زمینه طراحی، تحلیل و ساخت وسایل پرنده هوایی مانند هواپیما، بالگرد، گلایدرها، موشک‌ها و وسایل پرنده فضایی مثل شاتل‌ها ، ماهواره‌ها و فضاپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوافضا علمی بین رشته‌ای است که در آن بسیاری از شاخه‌های علوم مثل متالوژی، کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهندسان هوافضا یاد می‌گیرند چطور باید قسمت‌های مختلف یک وسیله پرنده را طراحی کرد. این رشته هیچ گونه ارتباطی با نجوم و کیهان شناسی ندارد و تنها شباهت لغوی بین این رشته‌ها وجود دارد.

یک مهندس هوافضای خوب باید توانایی‌های زیر را داشته باشد:

  • مهارت عالی در تحلیل و حل مسائل
  • دانش فنی و دید مهندسی عالی
  • آشنایی با نرم افزارهای تخصصی
  • آشنایی کامل نسبت به اصول و قوانین مهندسی
  • توانایی کار تیمی بالا

رشته مهندسی هوافضا به دلیل فنی بودن، مناسب افرادی است که مبتکر بوده و دارای پشتکار هستند و تمایل به کار در صنایع و کارخانجات را دارند.

گرایش‌های اصلی این رشته عبارتند از : آیرودینامیک، پیش‌رانش، سازه‌های هوایی، بررسی سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی و مهندسی فضایی

مهندسان هوافضا می‌توانند در مشاغل و صنایعی مثل صنایع مرتبط با حوزه‌های هوایی و فضایی مثل موسسات تحقیقات هواپیمایی، هواپیماهای بدون سرنشین، بدون موتور، طراحی و ساخت بالگرد، موشکی و ماهواره‌ای و …مشغول به کار شوند.

از آنجا که سازه خودرو، قطار و کشتی، مشترکات زیادی با یک سازه هوایی دارند، مهندسین این رشته می‌توانند در صنایعی مانند خودروسازی، نیروگاه‌ها و صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز هم فعالیت کنند.

همین طور در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما در فرودگاه‌ها و یا به عنوان کارشناس امور هوایی و ایمنی هوایی مشغول به کار شوند.

 

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *